Från La till LA

Monika, Nils, Alva & Freja skriver om hur det är att flytta från Ludvika i Dalarna till Los Angeles i Californien.

Bell’s Palsy

Publicerad 2018-11-20 07:50:19 i Allmänt,


Hej
Vi skriver ju om lite av varje här på bloggen, men inget rent personligt eller privat. Utan mer allmänt om vad vi gör och om USA och Californien. 
Det är många som följer oss (det är jättekul!), fast vi vet ju inte alls vilka många av dem är.
Några av våra läsare gillar våra inlägg samt skriver kommentarer, men det är inte många som gör det (inte lika jättekul).

Nu skriver jag här ett högst personligt inlägg. Jag gör inte det för att jag vill att att du som läser ska tycka synd om mig, inte alls! 
Utan för att jag vill att många ska känna till det jag berättar om ifall man själv eller någon runtom blir drabbad.


Jag blev sjuk förra veckan, inte akut utan det kom gradvis. Jag hade dock en vecka innan dess haft smygande förkylningssymptom. Huvudvärk, trötthet, yrsel och en gradvis ökande värk bakom vänster öra som gick ut mot käken typ bihålorna.
Sedan helt plötsligt upptäckte jag när jag åt att jag hade svårt att tugga på vänster sida och att jag inte kände i munnen eller på tungan att maten var varm.
Sedan blev det värre, fick problem med vänstra ögat och märkte att jag inte kunde blinka eller stänga ögat.
Även mungipan började hänga, jag kunde inte le utan det blev en grotesk grimas.
Nils var med mig till sjukhuset, och det var supersmidigt. Jag togs emot direkt och de tog prover och sedan fick jag träffa en läkare som kollade att om det var en stroke.( vilket det inte var)
Läkaren konstaterade ganska snabbt att jag drabbats av Bell’s Palsy.

(null)

Jag hade inte tidigare hört talas om Bell’s Palsy ( Bells Pares på svenska), men har läst mycket om det nu. Det är inte helt fastställt vad som orsakar det, men det är ett virus av samma slag som orsakar vattkoppor och bältros.
Ca 70 % blir helt återställda, även om det kan ta flera månader eller längre.
(null)
Jag är mest orolig för ögat så att hornhinnan inte skadas. Jag har ögat ihoptejpat samt en lapp som en sjörövare! Äter mediciner, bl.a kortison och har salva och droppar till ögat.
Det är en föga smickrande sjukdom, då jag inte kan äta och dricka ordentligt och sluddrar när jag pratar. (Därför är inte munnen med på bild..)
 
Läkaren sa att det var tur att jag kom in snabbt och kom under behandling.
Tänk på det alla: vänta inte med att söka hjälp när man blir sjuk.
När Nils insjuknande i sepsis 2016 var det från en dag till en annan. Helt frisk ena dagen och dödssjuk den andra. Det som räddade honom var att han kom till sjukhus tidigt och att det redan i ambulansen påbörjades behandling.

Nu hoppas vi på många "likes" och kommentarer. Inte bara för detta inlägg, men nu har vi snart bloggat ett halvår och vill gärna ha feedback.
Ge oss ris och ros och kanske förslag på något vi ska skriva om eller gilla oss bara om du tycker det. 
Tack❤️

Kramar
// Monika Enöga 






Kommentarer

Postat av: IRIS

Publicerad 2018-11-20 17:03:13

Jag vet att du kommer att bli bra igen för du är en riktig kämpe. Jättebra att du har beskrivit vad du drabbats av. Vi är kanske fler som råkar ut för det.

Svar: Tack Iris, va snällt av dig😘
Monika Ahrås

Postat av: Malin

Publicerad 2018-11-20 17:13:46

❤️❤️❤️ Jättebra att du skriver om det!

Svar: Va bra! Tack❤️
Monika Ahrås

Postat av: Helmy

Publicerad 2018-11-20 19:15:15

Både Peter och jag uppskattar er blogg och det är jätteskoj att följa (det är ju ibland som att vara tillbaka i gamla hemtrakter). Bergis så kommer du tillbaka. Vi hoppas på ett snabbt återställande. Kram till er alla från oss!

Svar: Åh tack! Och roligt att höra från er. Jag tänker ofta på er när jag åker förbi Silver Aspen Way där ni bodde och vad mycket roligt vi gjorde. Stor kram❤️
Monika Ahrås

Postat av: Nea

Publicerad 2018-11-21 06:10:21

❤❤ Du är den snyggaste enögat jag sett. Det kommer bli bra snart ❤

Svar: Tack, va snäll du är! Kram ❤️
Monika Ahrås

Postat av: Lena

Publicerad 2018-11-21 14:53:15

Hej Monika
Ledsen att höra att du är sjuk, tänker på dig och hoppas att du snart mår bättre.
Brukar läsa din blogg ofta, tycker det är mysigt att följa era äventyr, se fascinerande bilder från en helt annan kontinent och ett landskap som skiljer sig så från det här hemma. Uppskattar speciellt att du berättar lite historiskt om platser och fenomen, så himla intressant.Jag är dålig på att kommentera dock, har faktiskt aldrig lagt in en kommentar på någon blogg/instagram över huvud taget (tror det helt enkelt hänger ihop med min vana vid "gammelmedia", tidningsartiklar som en inte är van att skicka respons på, lite tokigt kanske... ) så det här blir första gången.
Sköt om dig, krya-på-dig-kram från Lena

Svar: Hej Lena! Tack så jättemycket! Jag uppskattar verkligen det du skriver.
Kram Monika 😘
Monika Ahrås

Postat av: Birgitta

Publicerad 2018-11-21 18:25:06

Många följer bloggen och är imponerade av allt ni gör. Bli nu frisk min kära

Svar: Tack, roligt att höra😀
Ja tack det vill jag verkligen bli😘
Monika Ahrås

Postat av: Birgitta

Publicerad 2018-11-21 18:28:11

Krya på dig.

Svar: Tack❤️
Monika Ahrås

Postat av: Onka

Publicerad 2018-11-21 19:21:58

Tycker synd om dig och hoppas du blir bättre snart! Bloggen är bra och roligt att följa er

Svar: Åh tack, va snäll du är❤️
Monika Ahrås

Postat av: Marianne

Publicerad 2018-11-21 22:24:31

Hej Monika, det var tråkigt att höra :(
Jag har inte heller hört talas om denna sjukdom, så det var bra att du berättade, det kan kanske hjälpa mig eller någon annan som drabbas i framtiden.
Du är en stark person, så jag är övertygad om att att du hör till de 70 procenten som blir helt återställda!
Instämmer även med Nea att du är det snyggaste enögat/den snyggaste sjörövaren jag sett ;)
Jag har gjort några kommentarer, men kunde kanske ha varit bättre på det. Jag är in och kikar i bloggen nästan varje dag, så jag håller uppe statistiken ;)
Hoppas på snar bättring, var rädd om dig och ta hand om dig! Kram

Svar: Hej Marianne! Tack, va snäll du är!
Ha det bra, kram Monika
Monika Ahrås

Postat av: Anonym

Publicerad 2018-11-22 17:59:44

Hej Monika! Hoppas du blir frisk fort och inte får några bestående men.
Jag är in ofta och läser och ser allt trevligt ni hittar på. Mycket lärorik och bra blogg.
Krya på dig!

Svar: Tack så mycket.
Monika Ahrås

Postat av: Anonym

Publicerad 2018-11-22 18:00:25

Mvh Anna

Postat av: Elin

Publicerad 2018-11-22 19:12:43

Va jobbigt för dig!😞 hoppas på att det blir bättre fort!!💓

Svar: Tack!
Monika Ahrås

Postat av: Maria

Publicerad 2018-11-23 19:13:44

Jag följer bloggen och hoppas få veta att du snart mår bättre, det var jobbiga nyheter att få beskedet att du drabbats av detta virus. I övrigt är det spännande att följa ert L-a äventyr.
Kram o hälsa familjen! MoB

Svar: Tack, va snällt! Kramar från oss❤️
Monika Ahrås

Postat av: Emma

Publicerad 2018-11-24 01:12:15

Många krya kramar från oss ❤️❤️❤️
Tycker du är tuff som pirrrat!

Svar: Tack❤️
Monika Ahrås

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela