Från La till LA

Monika, Nils, Alva & Freja skriver om hur det är att flytta från Ludvika i Dalarna till Los Angeles i Californien.

Emma och Magnus i Santa Barbara

Publicerad 2019-08-31 19:29:25 i Allmänt, Besökare, Utflykter,

Torsdag den 29e augusti tog jag och Emma, Nils och Monikas Jeep och körde nordväster ut för att göra en kort road trip till Santa Barbara.  (null)
På vägen till Santa Barbara från Stevenson Ranch passerar man dramatiska berglandskap, kilometerlånga frukt- och grönsaksodlingar för att så småningom nå Stilla Havet, sista sträckan innan Santa Barbara. Det är helt otroliga vyer längs med de Kaliforniska bilvägarna, det är sannerligen svårt att se sig mätt på omgivningarna här.
(null)

Vi rullade in i Santa Barbara och anlände hotellet "Lemon Tree Inn" på eftermiddagen. Hotellet är ett ganska typiskt amerikanskt, dvs en- till tvåvåningshus med bilparkeringar ända fram till rumsdörren.

På innergården finns en trevlig pool omgiven av palmer och gigantiska bananträd
Lemon tree Inn är beläget ca tre km norr om själva stadskärnan i Santa Barbara så vi bestämde oss för att promenera neråt för att kolla in stan.
Första stoppet gjorde vi på Handlebar Coffee Roasters som är ett fint kafferosteri och kafé i en stor luftig gammal industrilokal.
Med kaffe i kroppen traskade vi vidare för att hitta centrum och eventuella turistmål.

(null)

För att ge en visuell stadsbild så kan jag berätta att många hus i Santa Barbara är i nån slags spansk kolonial-stil, låga vita stenhus. Santa Barbara drabbades av en kraftig jordbävning år 1925 under vilken hela Down town-området totalförstördes.

Kort efter jordbävningen byggde man upp Down town igen och det byggdes i samma ursprungliga stil för att bevara stadens arkitektoniska profil.

Efter en varm och lång promenad nådde vi till slut fram till State Street som är paradgatan som leder ända fram till Stilla Havet. Här finns massa olika butiker, stora kedjor (Marshalls, H&M) och mindre butiker med lokalt hantverk samt restauranger av olika slag. På State Street parkerade vi slutligen på ett mikrobryggeri som heter Night Lizard. Här åt vi en bit mat och beställde in en sk "flight" dvs en liten bricka med ölprover från bryggeriet. Väldigt goda ölsorter smakade vi på och en Live Forever IPA blev Emmas favorit och jag tyckte det var extra kul med en S’mores Stout, med grillad marshmallow på toppen.

(null)

På State Street är det turist-tätt och nattlivet verkar levande. Trötta och möra efter närmare en mils promenerande i värmen tog vi en UBER tillbaka till hotellet.

Dagen därpå var det dags att checka ut från hotellet så vi tog bilen ner till stan igen och åkte ut på den berömda "Stearns Wharf", piren i Santa Barbara.

Här kan man promenera på trädäcket och förbluffas över den vackra utsikten in mot strandpromenaden med vajande palmer och de majestätiska bergen i bakgrunden.

Nästa gång ska vi även:

-besöka Mission Santa Barbara som är en gammal katolsk kyrka från 1789

-dricka lokalproducerat vin

-ta en taxi/Uber från hotellet ner på stan om det är längre än en kilometer att gå...

På det hela taget vill jag verkligen rekommendera ett besök i Santa Barbara, särskilt om man kommer från Los Angeles-hållet och vill uppleva en lite mindre (i jämförelse) och lugnare stad som ligger precis vid Stilla Havet.

Tack Nils och Monika för att vi fick låna bil och hjälp att boka ett jättebra och prisvärt hotell!